Έχω παρατηρήσει τελευταία πολύ συχνά να γίνεται λόγος σχετικά με την ριζοσπαστική θεωρία της ψυχοβολίας του Άγγελου Τανάγρα! Ποιος αληθινά όμως ήταν ο Τανάγρας και πόσο αληθινά επαναστατική ήταν αυτή του η θεωρία;
Κατ’ αρχήν, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το πραγματικό του όνομα ήταν Άγγελος Ευαγγελίδης. Γεννήθηκε στις 7 Μαρτίου 1877 στην Αθήνα, όπου σπούδασε Ιατρική και κατόπιν ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Γερμανία.
Το 1897 κατατάχθηκε στο Πολεμικό Ναυτικό λαμβάνοντας μέρος μεταξύ άλλων στον Ελληνοτουρκικό και τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ όταν αποστρατεύτηκε κατείχε το βαθμό του γενικού αρχίατρου. Παράλληλα, διέπρεψε ως λογοτέχνης με έργα του να μεταφράζονται στα Γαλλικά και τα Γερμανικά, ενώ σχεδόν κάθε διήγημά του χαρακτηριζόταν από την ύπαρξη πολυποίκιλων μυστικιστικών νοημάτων.
Έπειτα από χρόνια ενασχόλησης με ψυχοφυσιολογικές έρευνες, το 1923 ίδρυσε την Ελληνική Εταιρεία Ψυχικών Ερευνών (Ε.Ε.Ψ.Ε.), μαζί με τους Πισσάνο και Μελά. Σύντομα, η Ε.Ε.Ψ.Ε. αναγνωρίστηκε επίσημα από τη Βρετανική Εταιρεία Ψυχικών Ερευνών (B.S.P.R.), ενώ ο ίδιος αναγορεύθηκε σε επίτιμο μέλος της τελευταίας (1930).
Στις τάξεις της η Ε.Ε.Ψ.Ε. συγκέντρωσε όλη την αφρόκρεμα της ελληνικής επιστημονικής κοινότητας, ενώ βρήκε άμεσα χορηγό στο πρόσωπο της Αλεξάνδρας Μπενάκη (της γνωστής οικογένειας).
Ανάμεσα στα μέλη υπήρχαν άνθρωποι όπως ο Π. Νιρβάνας (αρχίατρος της Ναυτικής Ακαδημίας), ο Α. Φιλαδελφεύς (έφορος αρχαιοτήτων), ο K. Καλυβίτης (διευθυντής της Λαϊκής Τράπεζας) κ.ά.
Οι δραστηριότητές του όλα αυτά τα χρόνια, έως και το θάνατό του, ήταν πολύπλευρες. Από το 1925 εξέδιδε το επίσημο περιοδικό της εταιρίας Ψυχικαί Έρευναι, με επιστημονικά άρθρα και ανταποκρίσεις από συνέδρια και εκδηλώσεις ψυχικών ερευνών.
Το 1928 άρχισε να πραγματοποιεί πειράματα «τηλεπάθειας μακράς αποστάσεως» μεταξύ Αθήνας, Λονδίνου και Παρισιού, στα πλαίσια αντίστοιχων πειραμάτων του καθηγητή νευρολογίας του Πανεπιστημίου του Μιλάνου, δρ. Καζαμάλι.
Όπως όμως ήδη αναφέρθηκε, η σημαντικότερη συμβολή του ήταν η διατύπωση της θεωρίας της ψυχοβολίας. Με αυτήν προσπάθησε να εξηγήσει επιστημονικά την πρόβλεψη του μέλλοντος, στηριζόμενη στο φαινόμενο της τηλεκίνησης! Προς υποστήριξη της θεωρίας του μάλιστα εξέδωσε στα Γερμανικά την εργασία Zeitschrift für Parapsyhologie και στα Γαλλικά τη Le Destin et la Chance au Jour de l’Explication Psychobolique.
Διεθνείς Αντιδράσεις, Κριτικές & Διαφωνίες
Αν και συχνά αναφέρεται ότι η θεωρία της ψυχοβολίας έφερε επανάσταση στην παγκόσμια κοινότητα της παραψυχολογίας, προσδίδοντας πρωτοφανές κύρος στον Τανάγρα, εντούτοις κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ! Το αντίθετο θα έλεγα. Το κύρος του ήταν ήδη υψηλό όταν διατύπωσε τη θεωρία, θέτοντας έτσι για πρώτη φορά υπό αμφισβήτηση το όνομά του.
Η πρώτη ουσιαστική αναφορά ερευνητή στη θεωρία του Τανάγρα έγινε μόλις το Δεκέμβριο του 1961 (32 χρόνια μετά τη διατύπωσή της), στο Journal of the Society for Psychical Research (J.S.P.R.). Ο W. G. Roll, μέλος της B.S.P.R., ανέπτυξε μία θεωρία στηριζόμενος σε αυτήν της ψυχοβολίας, ενώ στο παραπάνω έντυπο ανέφερε σχετικά: «Το 1929, ο Πρόεδρος της Ε.Ε.Ψ.Ε. δρ. Τανάγρας, ανέπτυξε μία πανομοιότυπη θεωρία ως εξήγηση για το φαινόμενο της πρόβλεψης του μέλλοντος».
Δύο χρόνια αργότερα, ο ίδιος ερευνητής σε άρθρο του κάνει εκτενή αναφορά στη σχέση μεταξύ της θεωρίας της ψυχοβολίας και του φαινόμενου της πρόβλεψης, ενώ παράλληλα αναφέρει την έντονη κριτική που της έχει ασκηθεί από μεγάλη μερίδα ερευνητών, όπως π.χ. ο Ducasse.
Έπρεπε να περάσουν άλλα πέντε χρόνια ώστε η θεωρία της ψυχοβολίας να βγει ξανά από την αφάνεια.
Στο J.S.P.R. (Ιούνιος 1968) ο Alan Mayne παρουσιάζει το σχετικό βιβλίο του Τανάγρα Psychophysical Elements in Parapsychological Traditions, με αρκετά αντικρουόμενα σχόλια:
«Το βιβλίο είναι εξαιρετικά αμφιλεγόμενο, από πολλές απόψεις. Σίγουρα, θα δημιουργηθεί συζήτηση γύρω από την εγκυρότητα των ιστορικών γεγονότων και των θεωριών που παρουσιάζει ο κ. Τανάγρας… Σε θεωρητικό επίπεδο, ο συγγραφέας πιθανόν υπερεκτιμά τη δύναμη της επιρροής της ψυχοβολίας, τουλάχιστον ως προς το σύνολο των περιπτώσεων».
Πέρα όμως από τα αρνητικά σχόλια, ο Mayne καταλήγει λέγοντας:
«Πιστεύω ότι αποτελεί ένα σημαντικό βιβλίο για τις ψυχικές έρευνες, πιθανόν ένα εξαιρετικά σημαντικό βιβλίο, ακόμα και αν αρκετοί από τους πολλούς σκεπτικιστές ψυχικούς ερευνητές βιάζονται σήμερα να το χαρακτηρίσουν ως απόλυτο σκουπίδι!
»Μερικές από τις περιπτώσεις που αναφέρονται είναι παράξενες, ενώ οι θεωρίες του υπερβολικά τολμηρές, όμως όπως ανέφερε και ο καθηγητής H. H. Price, η πρόοδος στο πεδίο μας δεν θα έρθει σύντομα αν οι ερευνητές του είναι τόσο συγκρατημένοι!»
Τέλος, μια ακόμη αναφορά υπάρχει στο Proceedings of the Society for Psychical Research, όπου αναφέρεται ότι τη διετία 1969-70 οι Rejdak και Vasiliev πραγματοποίησαν τηλεκινητικά πειράματα βασιζόμενοι σε παλιότερες έρευνες του Τανάγρα πάνω στο τηλεκινητικό μέντιουμ Κλειώ.
Πέρα από τα παραπάνω, το μόνο αξιοσημείωτο γεγονός ήταν η εμφάνιση ενός ακόμα αξιόλογου ερευνητή, του Eisenbund, ως υποστηρικτή της θεωρίας του Τανάγρα. Και μετά από αυτό, ουσιαστικά σιωπή…
Τανάγρας: Αυτός ο Άγνωστος!
Έχοντας τα παραπάνω κατά νου, πριν λίγους μήνες απευθύνθηκα στο σημερινό Πρόεδρο της B.S.P.R. καθηγητή John Poynton, για μία εκτενέστατη συνέντευξη πάνω στη σχέση παραφυσικού και επιστήμης. Όταν λοιπόν ο διάλογος έφτασε στον Τανάγρα, η απάντησή του ήρθε σαν «κεραυνός εν αιθρία» μη αφήνοντας οποιοδήποτε περιθώριο για περαιτέρω συζήτηση:
«Φοβάμαι ότι δεν ξέρω τίποτα σχετικά με τον κ. Τανάγρα! Στα αρχεία της εταιρείας έχει καταγραφεί πως πίστευε ότι η ψυχοκίνηση μπορούσε να εξηγήσει το φαινόμενο της πρόγνωσης, αλλά δεν γνωρίζω καμία σημερινή αναφορά σε αυτόν στα νεότερα επιστημονικά άρθρα που δημοσιεύονται».
Αν ο ίδιος ο πρόεδρος της B.S.P.R. δεν γνωρίζει την ύπαρξη του Τανάγρα και της θεωρίας του, τότε γιατί να πιστεύουμε πως η τελευταία ασκεί σήμερα έστω και την ελάχιστη επιρροή;
Πρωτοπόρος Ερευνητής ή Εξαίρετος Διπλωμάτης;
Πέρα όμως από την τύχη που είχε η «επαναστατική» του θεωρία στους επιστημονικούς κύκλους, όταν ήταν εν ζωή ο Τανάγρας διατηρούσε τις καλύτερες δημόσιες σχέσεις με τις ψυχικές εταιρίες ανά την υφήλιο, δίνοντας έτσι κάθε τόσο επιπλέον ώθηση στο κύρος του.
Μάλιστα, χαρακτηριστικότατο παράδειγμα αποτελεί το παρακάτω δημοσίευμα για τα ενενηκοστά του γενέθλια (J.S.P.R. 1965-66), στο οποίο η κεφαλή της B.S.P.R. του εύχεται μέσω του επίσημου εντύπου της εταιρίας: «Στέλνουμε τις πιο εγκάρδιες ευχές μας στον Άγγελο Τανάγρα, πρόεδρο της Ε.Ε.Ψ.Ε. που γιόρτασε τα 90τα του γενέθλια στις 20 Μαΐου», (ο Τανάγρας πέθανε στις 3 Φεβρουαρίου 1971).
Επομένως, τι ήταν αληθινά ο Τανάγρας; Με σιγουριά μπορώ να πω ότι δεν ήταν ο άνθρωπος που έφερε την επανάσταση στο πεδίο των ψυχικών ερευνών με τις θεωρίες του, όπως συχνά αναπαράγεται.
Ήταν όμως ο άνθρωπος που πίστεψε και είχε την πυγμή να ιδρύσει μία εταιρεία ψυχικών ερευνών στην άκρως «αφιλόξενη» ιδεολογικά Ελλάδα, καταφέρνοντας να συγκεντρώσει την ελληνική επιστημονική αφρόκρεμα και να κερδίσει διεθνή αναγνώριση για το έργο του.
Νικόλαος Κουμαρτζής
Πηγές
* Tanagras A., Psychophysical Elements in Parapsychological Traditions, Parapsychology Foundation, Inc., New York, 1967
* Tanagras A., Le destin et la chance. Athene, 1938
* G. Roll's Paper by C. J. Ducasse et al. Journ. S.P.R., 41, 1961, 173-183
* Tanagras A. The Theory of Psychobolie. Jour. A.S.P.R., 43, 1949, 151-153
* J.S.P.R., vol. 41, No. 710, Dec. 1961, The Problem of Precognition
* J.S.P.R., vol. 42, No. 715, March 1963, Precognition as Psychobolie
* Proceedings of the Society for Psychical Research, Vol. 56, PT. 210, January 1976
The Paranormal Review, Issue 25
Διαβάστε Επίσης
Την πλήρη συνέντευξη του John Poynton στον Νικόλαο Κουμαρτζή και την Ελληνική Κοινότητα του Μεταφυσικού στο Ψ blog ή στην ιστοσελίδα www.metafysiko.gr
6 σχόλια:
AYTΟΣ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΑΝΟΙΧΤΟ ΜΥΑΛΟ ΚΑΙ ΕΒΛΕΠΕ ΠΙΟ ΜΠΡΟΣΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ.ΚΑΤΙ ΠΗΓΕ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΑΛΛΑ Η ΣΤΕΝΟΚΕΦΑΛΙΑ ΚΑΙ Η ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΕΝ ΤΟΝ ΒΟΗΘΗΣΑΝ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΟΣΑ ΗΘΕΛΕ.ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΠΑΝΤΑ ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΚΟΤΑΔΙΣΤΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΟΛΕΜΟΥΝ ΤΟ ΚΑΘΕ ΤΙ ΚΑΙΝ ΟΥΡΓΙΟ.
ΜΑΙΡΗ ΤΣΙΛΗ
Σε καλησπερώ ξανά Μαίρη, :-)
όντως ο Α. Τανάγρας ήταν ανοιχτό μυαλό και είμαστε τυχεροί που το ενδιαφέρον του ήταν για την παραψυχολογία. Στην κυριολεξία οι δραστηριότητες που ανέπτυξε τοποθέτησαν την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη της ακαδημαϊκής παραψυχολογίας.
Πάνω απ' όλα όμως ήταν εξαιρετικός διπλωμάτης και χάρη στην ικανότητα του αυτή είχε την στήριξη και όχι την κατακραυγή της τότε κοινωνίας (απλών πολιτών έως πανεπιστημιακών, πολιτικών κ.λπ.). Δεν είχε δηλαδή εναντίον του τη στενοκεφαλιά των Ελλήνων όπως αναφέρεις, απλά όπως είναι λογικό δεν υπήρχε καθολικό ενδιαφέρον από το σύνολο των Ελλήνων (όπως συμβαίνει άλλωστε με κάθε επιστημονικό πεδίο).
Για εκείνη την περίοδο θα αρχίσουν σύντομα να ανεβαίνουν στο Ψ-Blog αρκετά κείμενα, ως κεφάλαια του βιβλίου "Η Ελλάδα του Παραφυσικού" (δες το link: http://parapsychology-gr.blogspot.com/2009/06/online.html) με σπάνιες πληροφορίες και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες περιγραφές της τότε κατάστασης.
Ελπίζω τις επόμενες μέρες να "ανέβουν" τα πρώτα σχετικά κεφάλαια.
Φιλικά,
Νικόλαος Κουμαρτζής.
KYΡΙΕ ΚΟΥΡΜΑΡΤΖΗ ΚΑΛΟ ΣΑΣ ΑΠΟΓΕΥΜΑ.ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΤΕ ΑΛΛΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΩ ΚΑΤΙ.ΕΝΩ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ Η Ε.Ψ.Ε ΗΤΑΝ ΣΤΙΣ ΔΟΞΕΣ ΤΗΣ,ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ 1940 (ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ, ΠΟΙΗΤΕΣ,ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΑ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΜΕ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ, ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΕΣ ΟΠΩΣ Η ΚΥΡΙΑ ΜΠΕΝΑΚΗ ΠΟΥ ΧΟΡΗΓΟΥΣΕ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ),ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΣΙΓΑ ΣΙΓΑ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΑΤΟΝΗΣΕ ΚΑΙ ΗΤΑΝ ΕΠΟΜΕΝΟ ΜΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΚΟΙΤΟΥΣΕ ΠΩΣ ΘΑ ΕΠΑΝΟΡΘΩΣΕΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ, ΠΩΣ ΘΑ ΞΑΝΑΧΤΙΣΕΙ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΗΚΕ ΣΤΟΥΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥΣ Κ.Λ.Π ΠΩΣ ΘΑ ΤΑ ΒΓΑΛΕΙ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΒΙΟΠΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ.
ΟΙ ΣΥΝΕΝΔΡΙΕΣ ΤΗΣ Ε.Ψ.Ε ΓΙΝΟΤΑΝ ΣΥΝΗΘΩΣ ΣΤΗΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΑΙΘΟΥΣΑ "ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ" ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΗΤΑΝ ΑΝΟΙΚΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΙΝΟ. ΤΟ ΛΕΩ ΑΥΤΟ ΓΙΑΤΙ ΠΗΓΑΙΝΕ ΚΑΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΟΥ ΕΠΕΙΔΗ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΗΤΑΝ ΔΙΟΡΙΣΜΕΝΟΣ ΣΤΑ Ε.Λ.Τ.Α ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΕΧΩ ΚΑΙ ΤΕΣΣΕΡΑ ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΥ ΤΑ ΕΙΧΕ ΦΕΡΕΙ Η Ε.Ψ.Ε ΚΑΙ ΤΑ ΕΙΧΕ ΜΕΤΕΦΡΑΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΟΝΔΙΝΕΙΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΟ 1939.ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ:
1)" YΠΟΣΥΝΕΙΔΟΣ ΤΟ ΑΙΝΙΓΜΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ"
2)"ΠΑΡΕΠΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ"
3)"ΤΑ ΑΙΣΘΗΣΙΑΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΣΜΟΥ"
4)"ΤΑ ΝΟΗΣΙΑΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΣΜΟΥ¨
ΟΛΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΨΥΧΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ 1939 ΜΕΤΑΦΡΑΣΙΣ ΥΠΟ ΤΟΥ Γ. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗ.
ΕΠΙΣΗΣ ΕΙΧΕ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΙΣΣΑΝΟΥ ΜΕΛΟΥΣ ΤΗΣ Ε.Ψ.Ε ΟΠΩΣ ΤΟ "ΜΠΟΡΕΙΣ" ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ 1950.
ΜΕΤΑ ΟΜΩΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΟΒΑΡΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΔΙΟΡΑΣΗΣ, ΕΝΟΡΑΣΗΣ, ΔΙΑΚΟΗΣ, ΔΙΑΙΣΘΗΣΗΣ, ΤΗΛΕΠΑΘΕΙΑΣ, ΤΗΛΕΚΙΝΗΣΙΑΣ, ΡΑΒΔΟΣΚΟΠΙΑΣ (ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΑΝΤΡΑΣ ΡΑΔΒΟΣΚΟΠΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΣΤΗΝ Ε.Ψ.Ε)Κ.Λ.Π. ΚΑΤΑΝΤΗΣΑΜΕ ΣΤΑ ΑΣΤΡΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΖΩΔΙΑ, ΣΤΙΣ ΧΑΡΤΟΡΙΧΤΡΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΦΛΥΤΖΑΝΟΥΔΕΣ.ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΡΙΞΑΝ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΣΕ ΠΙΟ ΚΑΤΩΤΕΡΑΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΣ ΠΟΥΜΕ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΚΟΛΛΗΣΑΝ ΣΕ ΑΥΤΑ, ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΜΣΑ Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΑΝΑΓΡΑΣ ΝΑ ΠΕΘΑΝΕΙ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΜΕΝΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΠΩΣ ΟΤΙ ΕΦΤΙΑΞΕ ΑΥΤΟΣ ΜΕ ΟΡΕΞΗ ΚΑΙ ΜΕΡΑΚΙ, ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΤΟ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΑΝ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΤΑΝΤΗΣΑΝ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΡΑΙΔΙΑΣ (χαρτομαντεια κ.λ.π.)ΑΥΤΟ ΕΝΝΟΥΣΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΤΕΝΟΚΕΦΑΛΙΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ, ΤΟ ΠΗΡΑΝ ΚΑΙ ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ ΣΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΜΕΤΡΑ.ΣΗΜΕΡΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΣ ΟΠΟΙΟΣ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΠΑΡΑΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΥΡΩ ΤΟΥ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΓΡΑΦΙΚΟΣ Η ΦΕΥΓΑΤΟΣ
ΜΕ ΤΙΜΗ ΜΑΙΡΗ ΤΣΙΛΗ
Καταλαβαίνω Μαίρη τι εννοείς τώρα και δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω.
Έτσι είναι, ο Α. Τανάγρας κατάφερε να εισάγει τον επιστημονικό κλάδο της παραψυχολογίας στην Ελλάδα απευθείας σε ένα εξαιρετικά υψηλό επίπεδο. Όπως γίνεται όμως συνήθως, η πλειοψηφία των ανθρώπων που ασχολούνται με ένα συγκεκριμένο χώρο δεν ενδιαφέρεται για την αξιοπιστία και δεν έχει ερευνητικές βλέψεις, αρέσκεται απλά στο να ακούει "ιστορίες", να λέει τις δικές του, να περνάει την ώρα του και στη συνέχεια να συνεχίζει την ζωή του μέσα στην ήδη καθορισμένη καθημερινότητα του.
Πάντα η ουσία και η ερευνητική αξιοπιστία ήταν για τους λίγους και εδώ ίσως ο Α. Τανάγρας να "έσφαλε" (αν μπορούμε να ονομάσουμε "σφάλμα" την πιθανόν ακούσια παράλειψη του): δεν φρόντισε για τη δημιουργία μίας επιστημονικής επιτροπής-κοινότητας που θα περιφρουρούσε τα κεκτημένα, θα διαχώριζε τη θέση του και θα κινούνταν ακόμα και νομικά ενάντια σε διάφορους -λόγους (αστρολόγους, μελλοντολόγους κ.λπ.) που θα προσπαθούσαν να συνδέσουν τον όρο παραψυχολογία με τις εμπορικές αμφιλλεγόμενες δραστηριότητες τους.
Η δημοσίευση κεφαλαίων-μελετών για διάφορες έρευνες και περιπτώσεις της περίοδου εκείνης (του Α. Τανάγρα και της Ε.Ε.Ψ.Ε.) έχει ήδη αρχίσει. Ρίξε μία ματιά στο link: http://parapsychology-gr.blogspot.com/2009/08/blog-post_21.html
Επίσης, επικοινώνησε μαζί μου στο email nkoumartzis [at] hotmail.com (όπου [at] αντικέστησε με @) μιας και τα βιβλία που αναφέρεις με ενδιαφέρουν πάρα πολύ.
Θα περιμένω το email σου.
Με εκτίμηση,
Νικόλαος Κουμαρτζής.
Αγαπητοί Κύριοι,
δεν σας γνωρίζω ούτε και το έργο σας. Ζω πολλά χρόνια κατέχοντας αδιάσειστα στοιχεία για έρευνες εκείνης της εποχής που έκανε ο Κωνσταντίνος Κοντούλης Ιατρός, που ήταν και ο πρώτος γραμματέας της Εταιρείας Ψυχικών Ερευνών στην Ελλάδα (1923-1932). Πέθανε πολύ νέος ή δολοφονήθηκε κατά την άποψη κάποιων λόγω της εξαιρετικής προόδου των πειραμάτων του . Ενα εξ αυτών ήταν και η εκμάθηση δύο ξένων γλωσσών εις εφοπλιστή μέσα σε ένα τέταρτο της ώρας, στο πατάρι του πάλαι ποτέ PICCANDILY Ζαχαροπλαστείου επι της Παναεπιστημίου απέναντι απο την Βιβλιοθήκη.Όποιος γνωρίζει τί για το πρόσωπο αυτό μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μου , εδώ ή στο μαιιλ kkorybantis@gmail.com
Καλησπέρα Κωνσταντίνε,
το υλικό που αναφέρεις ότι κρατάς στα χέρια σου ακούγεται πολύ ενδιαφέρον και σίγουρα αξίζει περαιτέρω αξιολόγησης και φυσικά ανάδειξης. Σου έστειλα μήνυμα στο προσωπικό σου email για παραπάνω...
Νικόλαος Κουμαρτζής.
Δημοσίευση σχολίου